En del av tjusningen med att bygga en scrambler är alla överraskningar som kommer nerefter vägen. Även om du tror att du planerat allt in i minsta detalj, så lovar jag dig att det finns saker du inte tänkt på. Åtminstone inte vid första bygget.
Här är några av de saker vi inte tänkte på (och några saker som andra blivit överaskade av):
1) Byter du till bredare styre eller höjer styret så kan bromsslang, vajrar etc. bli för korta. Vi fick beställa ny bromsslang.
2) Byter du till däck med högre profil så får det konsekvenser, som att…
… 3) däcket kan ta i svingen (vi klarade oss precis).
… 4) däcket kan ta i centralstödet (hände för oss – vi tog bort centralstödet, fick lättare scrambler med bättre markfrigång).
… 5) större rullomkrets gör att hojen blir högre växlad (blir svagare och går på lägre varv).
… 6) högre höjd gör att stödet kan bli för kort.
7) Byter du till högre stötdämpare (eller på annat sätt höjer motorcykeln) så kan både sidostöd och centralstöd bli värdelösa.
8) Har du tänkt på att kolla om ramen är symmetrisk? När vi fäste stagen från ljuddämparna mot ramen så märkte vi att ena ljuddämparen hamnade mycket högre än den andra. Var ena staget kortare? Nej, ramen var helt annorlunda på ena sidan!
9) Byter du ljuddämpare så påverkar det luft/bränsleblandningen som avgör hur motorn går. Troligen behöver du byta munstycken i förgasaren.
10) Byter du luftfilter så påverkar det luft/bränsleblandningen som avgör hur motorn går. Troligen behöver du byta munstycken i förgasaren.
11) Har du tänkt på att det är hyfsat svårt att böja till den där runda ram-bakdelen som är närmast obligatorisk på en scrambler. Nähe, det var en detalj vi också glömde. Det här är ett jobb som är värt att anlita ett proffs för. Eller så kan man köpa en färdig. Vi har en rundad ram-bakdel med inbyggd LED-belysning här.
Vad har du råkat ut för? Berätta för oss!
Vilka överraskningar har du råkat ut för under ditt motorcykelbygge? Berätta i en kommentar!
Vi hörs!