Inlägget gjort

Så kan du gömma elen under sätet för att få en ”naken” scrambler

Visionen var att bygga en så ”naken” scrambler som möjligt. Elen såg ändå ut som ett råttbo på vår GS450, så det kändes som en självklarhet att bygga om och gömma elen inklusive batteri i en låda under sätet.

Den här elen vill vi gömma under sätet
Så här såg det ut innan vi plockade sönder vår Suzuki GS450. Ledningar lite hit och dit, en del helt ologiska extraledningar, ett jättestort blinkersrelä och någon extra säkring. Här ska minimeras och gömmas under sätet!

En bra idé är att fotografera varje koppling innan man tar isär, och märka varje ledning ordentligt med en tejp som inte lossnar när du mekar.

Men vårt objekt hade diverse märkliga kopplingar som inte var original, inklusive ett extra relä av någon anledning. Så det kändes inte som så mycket att fotografera. Jag struntade helt enkelt i det eftersom jag har en Haynes handbok med hyfsade kopplingscheman. Ett foto på hur solenoiden var kopplad var jag dock glad att jag hade sparat.

Alla byggen behöver inte m.unit!

Jag bestämde mig från början att inte använda m.unit till detta bygge. Den här hojen har bara en enda säkring och ett relä. Elen kändes såpass enkel att få ihop på ett bra och snyggt sätt att m.unit kändes helt overkill och onödigt dyrt.

Dessutom blir jag lite störd av att alla tycks förutsätta att man måste ha en m.unit i sitt bygge. Varför då? säger jag! Jovars, m.unit är jättebra…

  • om hojen har många säkringar, reläer och andra komponenter som m.unit kan ersätta
  • om du tänker byta ut strömbrytarna på styret och vill använda m.button för att klara dig med en styrledning
  • om du absolut vill ha larm och andra gadgets som keyless go, etc.

Men jag kände att jag ville visa att det går jättebra att dra elen snyggt på en enklare hoj utan m.unit.

Matlåda eller kakburk?

Grejerna som min el-låda skulle rymma var:

  • Likriktare/laddregulator
  • 1 säkringshållare
  • Batteri
  • Startrelä (solenoid)
  • CDI-box
  • Blinkersrelä
  • Kopplingsplint

Vattentätt ska det förstås va – det är ju en scrambler! Jag tycker att det är roligt att försöka tänka utan för boxen, så jag funderade först på att använda en temperaturtålig plastlåda. Gick faktiskt och köpte några matlådor i lämplig storlek och försökte pula dit. Men kom fram till att det inte skulle funka av två anledningar: plast är svårt att jorda och leder inte bort värme från laddregulatorn.

När jag tittade runt i köket efter matlådor hittade jag en kakform i aluminium. Den knackar vi till!

Efter att ha bankat på den ett tag såg den ut så här 😄

kakform som ellåda för mc

Och den passade perfekt!

Bara ett problem. Grejerna som skulle i fick inte plats. Den var lite för rund i hörnen och botten.

Synd. Hade känts fint på nåt sätt att sitta på en kakburk. Hoppas inte frugan märker att jag bankat lite på hennes bakform…

Det fick till sist bli samma lösning som alla andra gör: att bocka aluminium och popnita ihop en låda.

Lådan popnitades fast i ramen. Grejerna fick precis plats. Inklusive utrymmet som krävdes för sätets fäste som styrs in under tvärbalken i ramen.

låda för elen på scrambler motorcykel

Ledningarna från CDI-boxen lödde jag och skarvarna isolerades med krympslang (bild nedan). En flätad kabelstrumpa träddes på original kabelstam. Strumpan kan man peta upp en öppning i flätningen för att ta ut ledningar mitt på. Sen drar man förstås på en krympslang över uttaget, om man har varit förutseende nog att trä på en krympslang på strumpan i rätt moment. Just krympslangarna kräver en del planering så att man får dit dem innan det är för sent.

kabelstam i flätad kabelstrumpa
Här har jag styrt upp den krympslang som ska dras ner över de 5-6 ledningarna, upp i flätan, medan jag gör skarvarna. Sedan har jag en större krympslang utanpå flätan utanför bild till höger.

Jag skaffade ett enkelt tändningslås från Biltema och satte det på en snygg hålplåt under sätet. Mest för att det var mycket enklare att koppla så, men också minst 86 % coolare. Och renare vid styret.

nytt tändningslås till motorcykeln
Tändningslåset på vänster sida under sätet. Till höger syns undersidan av el-lådan med anslutning och gummigenomföring.

En enkel kopplingsplint med 2 x 8 skruvanslutningar räckte för att koppla ihop alla övriga ledningar på ett praktiskt och prydligt sätt.

Elen och batteri kopplad under sätet på scrambler
Som sagt, man får tänka sig för så att man får dit alla krympslangar om man löder mycket som jag har gjort, speciellt de på kabelstrumpan.

Det blåa uppe till vänster är förstås batteriet. Pyttelitet, men jag startade min XS750 med det innan jag monterade det här! Kabeln mellan solenoid och startmotor uppgraderades till 16 kvadratmilimeters batterikabel för att minimera strömförlust vid start (syns uppe till höger).

Säkringen sitter inklämd mellan solenoid och kopplingsplint. Lite trångt men det funkar. Det orangea blinkersreläet (lastoberoende för att klara LED-blinkers) kletades fast med lite konstruktionslim. Sitter stadigt men går bra att få bort om det skulle behövas.

Någon undrade om kylningen räcker för likriktare/laddningsregulator. Jovars, det verkar funka bra. Den är monterad med kylpasta mot aluminiumlådan som borde fungera bättre som kylfläns än originalmonteringen på en järnbit. Jag kände efter med handen under lådan efter en långtur och den var knappt varm.

Jag har säkert glömt att skriva något. Undrar du över något så fråga i en kommentar!

2 reaktioner på ”Så kan du gömma elen under sätet för att få en ”naken” scrambler

  1. Snyggt. Tumme upp

    1. Tackar! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.