Äntligen kom dagen – vår första scrambler är klar! Så här ser den ut, så här känns den att köra, och så här byggdes den.
Jag trodde det skulle ta en månad eller två. Det tog ett år. Inte på full fart förstås. Och ett annat scramblerbygge slank in emellan. Men nu är den äntligen klar! Och det var såå värt mödan! Vi är grymt nöjda och den är sjukt kul att köra!
Det är alltså vår första scrambler byggd på en Suzuki GS450 S från 1981.
Så här ser den då ut. Med den droppformade tanken, den klassiska framlyktan och den äldre militärgröna färgen som går mot oliv, ser den betydligt äldre ut än den tråkiga 80-talshoj den en gång var. Det stjärnformade skyddsgallret framför det gula strålkastarglaset förstärker vintage-känslan.
De höga avgasrören är dragna så nära inpå ramen som möjligt – hojen är byggd för att fungera som scrambler. I vinter ska den få hasplåt för att skydda motorblocket för stötar mot stock och sten.
De två stora originalmätarna har ersatts med en liten hastighetsmätare med gul mätartavla och de nödvändigaste funktionerna: indikator för blinkers, helljus, neutral och oljetryck.
Bakskärmen ser lite kort ut här men med nummerplåten på blir det balans.
Så är den att köra
Den är otroligt lättstartad. Typiskt när den inte har kick – det hade varit en dröm att kicka igång den här. Den låter ganska mycket – och ganska… underbart!
Man sitter förvånansvärt skönt på det relativt tunna sätet. Den har bra scramblerhöjd (jag är 185 cm lång). De 30mm högre bakstötdämparna var i hårdaste laget. Blev bättre efter att jag ställt ned förspänningen ett steg. (Uppdatering 2020: Har bytt till bättre stötdämpare.) Höjningen bak gör den också lite mer direktstyrd, men inte så mycket att den blir orolig i högre farter.
Den är lätt! Har inte vägt den än, men helt klart är det bra mycket bättre drag i hojen nu än det ganska tunga originalet. Mycket är bortplockat och mycket har blivit mindre, som batteri, luftfilter och stänkskärmar. Ska bli riktigt spännande att väga den.
Men nu ska den köras!
Så här byggdes den
Här kan du följa bygget steg för steg:
- Val av scrambler-objekt
- Nytt styre krävde längre bromsledning
- Ny tank och kapning + svetsning av bakram
- Funderar om det är rimligt att kunna återställa till original
- Borttagning av rost ur bensintanken
- Inköp och montage av klassiska scrambler-däck
- Lackering av ram och motor
- Bygge av höga avgasrör
- Filter och bestyckning av förgasarna
- Lackering av bensintanken
- Montering av elen under sätet
- Inkoppling av hastighetsmätare
- Montering av diskreta LED-blinkers
- De små extra detaljerna
- Delarna vi använt
Tycker du att vi missat att berätta om något? Det har vi säkert. Skriv en kommentar så kanske vi får ihop ett kompletterande blogginlägg!
Delar och material vi använt till Suzuki GS450 Scrambler
Här är delarna vi har använt till vid bygget av vår scrambler:
Donatorer
- Motorcykel: Suzuki GS450 S 1981
- Bensintank: från Suzuki GS450L-X 1981
Nya delar
- Däck fram: CST C-186 3.50-18 TT 56P
- Däck bak: CST C-186 4.00-18 TT 64N
- 23 cm långa gummidamasker för gaffelbenen
- Styre: Biltema MX hög 807mm
- Handtag: bruna med rutmänster
- Backspeglar för styrände 83mm
- Bromsledning fram
- Framskärm
- Bakskärm
- Längre stötdämpare bak: 350 mm c-c med 55 x 8 mm fjädrar. Namn: “Falling protection” 😀
- Sidostöd: bytte till ett 26 cm högt för att klara högre däck och längre stötdämpare
- Ljuddämpare: 2 st Scruffler Shorty
- Avgasbandage i titaniumfiber 1 rulle
- Värmesköldar för avgasrör
- Pod-luftfilter med avloppsrörsböj som distans
- Batteri egenbyggt 4-cells LiFePo4 med laddningsbalansering och skyddskretsar
- Framlyse: 5 3/4 tum med gult ljus
- Skyddsgaller för framlyse, stjärnmönstrat
- Baklyse: Liten rund med galler
- Blinkers fram: LED som fästs runt gaffelben
- Blinkers bak: LED Mini-Bullet
- Säte: brunt tvärrandigt som böjts uppåt baktill
- 1 mm aluminiumplåt (köpt hos Sikeå Plåt och Smide) till el- och batterilåda
- Batteri: Egenbyggt 4 celler LiFePo4 med laddbalansering och skyddskretsar
- 40 cm batterikabel 16 mm²
- Kopplingsplint 2 x 8 poler
- Lastoberoende blinkersrelä
- Flätad kabelstrumpa
- Krympslang i olika storlekar
- Buntband i olika storlekar
Begagnade och NOS-delar:
- Hölster från svenska försvaret
- Reflex från svenska försvaret
Sprayfärger
- Motor: Motip Värmebeständig sprayfärg svart – läs om lackeringen av ram och motor här →
- Grundfärg på allt utom motor: 1K Epoxiprimer och 2K epoxiprimer
- Ram: Motip Camo RAL9021 Tar Black
- Tank, framlyse och bakskärm: Motip Kamouflagefärg RAL6014 Olive Drab samt 2K matt klarlack
- Fälgar och bromstrumma: Motip Fälgfärg matt svart och 2K matt klarlack
- Gaffelben och stötdämpare: Motip Rallye matt svart och 2K matt klarlack
Kan säkert ha glömt något. Saknar du något i listan med delar så kommentera!
Uppdatering:
Petter frågar i en kommentar om hur det gick på bestiktning och om regbesiktning behövdes.
Svar: Det behövs inte regbesiktning vid ombyggnation på den här nivån. Svenska reglerna är väldigt generösa där. Så länge man inte ändrar axelavstånd eller vinkel på framgaffeln typ.
Vid första besiktningen fick jag nerslag på två punkter – att jag inte hade kedjeskydd och att bakre blinkers hade för svagt ljus.
Jag hade fått höra att kedjeskydd inte behövs om man inte har passagerarfotpinnar. Men sedan har jag förstått att detta är väldigt godtyckligt hur det bedöms av individuella besiktningsmän. Så min rekommendation är att man har kedjeskydd. Jag byggde dit ett väldigt enkelt skydd av en liten alumiumprofil.
Blinkerslamporna bak var ganska svaga kan jag hålla med om. Satte in starkare lampor och sedan gick den igenom besiktningen som en dans! Besiktningsmannen var väldigt entusiastisk! Och det var sista gången den besiktades, så kedjeskyddet har faktiskt hamnat på mitt andra scramblerprojekt nu 🙂
Galet vacker! Grattis!
Själv har jalusi köt min första hej. Jag är 43 och köpt en Kawasaki 650 scrambler från 1980 som är snarlik din. Söker en liknande sadel men tror min är gjord för ensitsig. Var hittade du den fina sadeln?
Mvh Johan
Hej Johan! Tack för pepp! Kawasaki 650 scrambler är ju verkligen fina. Sadeln köptes från Kina och sedan klädde jag om den. I nästa projekt bygger jag en egen 🙂
Mvh Niclas
hej, var fick du tag i den lilla bruna väskan som finns under sätet på höger sida? tack för att du berättade för jag skulle vilja ha detsamma
Hej! Den köpte jag från Floby Överskottslager. Tyvärr finns det inga kvar där när jag tittar nu.
Sjukt kul att se allt kring ert bygge. Jag kommer fortsätta följa, köpa prylar och ha glädje av detta i mitt första scramblerbygge till vintern. Åker och köper hoj om två dagar som blir det framtida ombyggnadsobjektet.
Hej Calle! Roligt att höra att bygget blev till inspiration. Lycka till bmed ditt bygge! /Niclas
Grymt bra info! Det blev ett riktigt snyggt bygge. Jag är startfasen av ett bygge och kommer såklart kolla alla era steg. Det enda jag saknar är uppgifter kring besiktning och det administrativa etc. Har ni behövt regga om hojen något?
Hej Petter! Kul att du gillar hojen och bloggen! Och bra tips att skriva om besiktningen – jag har lagt till det nu i slutet av den här bloggposten. Nu har jag påbörjat ett nytt bygge – denna gång en caféracer på en Yamaha XS750. Jag ska nog skriva om det någonstans…
Hej.
Grymt inspirerad av ert bygge, så läcker!!
En fråga, vad har det kostat att bygga den? Hur mycket ni spenderat totalt?
Tacksam för svar
Hej Peter! Roligt att du gillar den! Jag har faktiskt inte räknat ihop. /Niclas