Inlägget gjort

Vår scrambler är klar! Så här ser den ut och så här byggdes den

Äntligen kom dagen – vår första scrambler är klar! Så här ser den ut, så här känns den att köra, och så här byggdes den.

Scrambleride Suzuki GS450 scrambler

Jag trodde det skulle ta en månad eller två. Det tog ett år. Inte på full fart förstås. Och ett annat scramblerbygge slank in emellan. Men nu är den äntligen klar! Och det var såå värt mödan! Vi är grymt nöjda och den är sjukt kul att köra!

Det är alltså vår första scrambler byggd på en Suzuki GS450 S från 1981.

Så här ser den då ut. Med den droppformade tanken, den klassiska framlyktan och den äldre militärgröna färgen som går mot oliv, ser den betydligt äldre ut än den tråkiga 80-talshoj den en gång var. Det stjärnformade skyddsgallret framför det gula strålkastarglaset förstärker vintage-känslan.

GS450 scrambler höger framifrån

De höga avgasrören är dragna så nära inpå ramen som möjligt – hojen är byggd för att fungera som scrambler. I vinter ska den få hasplåt för att skydda motorblocket för stötar mot stock och sten.

De två stora originalmätarna har ersatts med en liten hastighetsmätare med gul mätartavla och de nödvändigaste funktionerna: indikator för blinkers, helljus, neutral och oljetryck.

GS450 scrambler uppifrån

Bakskärmen ser lite kort ut här men med nummerplåten på blir det balans.

GS450 scrambler snett bakifrån
Laddad till tänderna står den och skriker: Släng kameran och kom och ta mig ut i strid!

Så är den att köra

Den är otroligt lättstartad. Typiskt när den inte har kick – det hade varit en dröm att kicka igång den här. Den låter ganska mycket – och ganska… underbart!

Man sitter förvånansvärt skönt på det relativt tunna sätet. Den har bra scramblerhöjd (jag är 185 cm lång). De 30mm högre bakstötdämparna var i hårdaste laget. Blev bättre efter att jag ställt ned förspänningen ett steg. Höjningen bak gör den också lite mer direktstyrd, men inte så mycket att den blir orolig i högre farter.

Den är lätt! Har inte vägt den än, men helt klart är det bra mycket bättre drag i hojen nu än det ganska tunga originalet. Mycket är bortplockat och mycket har blivit mindre, som batteri, luftfilter och stänkskärmar. Ska bli riktigt spännande att väga den.

Men nu ska den köras!

 

Så här byggdes den

Här kan du följa bygget steg för steg:

  1. Val av scrambler-objekt
  2. Nytt styre krävde längre bromsledning
  3. Ny tank och kapning + svetsning av bakram
  4. Funderar om det är rimligt att kunna återställa till original
  5. Borttagning av rost ur bensintanken
  6. Inköp och montage av klassiska scrambler-däck
  7. Lackering av ram och motor
  8. Bygge av höga avgasrör
  9. Filter och bestyckning av förgasarna
  10. Lackering av bensintanken
  11. Montering av elen under sätet
  12. Inkoppling av hastighetsmätare
  13. Montering av diskreta LED-blinkers
  14. De små extra detaljerna
  15. Delarna vi använt

Tycker du att vi missat att berätta om något? Det har vi säkert. Skriv en kommentar så kanske vi får ihop ett kompletterande blogginlägg!

Delar och material vi använt till Suzuki GS450 Scrambler

Här är delarna vi har använt till vid bygget av vår scrambler:

Donatorer

Nya delar

Begagnade och NOS-delar:

  • Hölster från svenska försvaret
  • Reflex från svenska försvaret

Sprayfärger

Kan säkert ha glömt något. Saknar du något i listan med delar så kommentera!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.