Inlägget gjort

Lackering av ram och motor på vår scrambler

För att testa olika lacker så lackerar vi två scramblers samtidigt med olika produkter. Både ramarna och motorerna får olika svarta lacker. En tredje hoj kommer sedan att få en tredje motorlack och pulverlackerad ram.

Lackering av motorcykelmotor för scrambler
Vår GS450-motor rengjord och upphängd för lackering

Lackering av ramen

Originallacken var skavd på vår GS450 och vi ville ha en rått matt svart ram på vår scrambler. Jag vet – alla säger att man ska pulverlacka ramen, och de har nog rätt, men jag ville prova och se om det går att lackera hållbart själv.

För att ytterligare testa lackeringsalternativ så lackar vi två scramblers samtidigt; den GS450 som den här bloggen i huvudsak handlar om och en Transalp XL600V som jag också kommer att skriva något blogginlägg om.

På GS450:n testar vi Motip Camouflage ”Tar black” RAL9021. Den är den mattaste färg jag sett, och vi använder samma serie på bensintank och bakskärm. Den ska dessutom vara stryktålig enligt tillverkaren.

Några svetsfogar från fabriken snyggas till, och någon onödig öppning/ficka där vatten och smuts kan samlas tätas igen med epoxi. Vi slipar med sandpapper där det behövs för att få en jämn yta. Sedan grundar vi med epoxiprimer. Expoxiprimer är bra när man ska grunda på en yta där man till viss del lämnat kvar gammal lack (där den är intakt) men också till viss del slipat ner till metallen. Expoxi fäster nämligen bra på båda, och ger ett mycket bra rostskydd. Om du ska lägga på slutlack direkt så kan det duga med en 1-komponents epoxiprimer. Det gjorde vi på båda dessa ramar.

Sedan på med den mattsvarta lacken. Den är grymt cool! Men det visar sig också att den är såpass matt att det liksom blir ljusare ”spår” i den när man hanterar den. Jag uppfattar det som att det fastnar avlagringar i ytan, på ett sätt som det inte kan göra i en blankare lack. Nåja, jag tycker att den väldigt matta ytan passar bra på vår scrambler, även med nämnda skavanker. Ytan är hyfsat tålig, men inte som pulverlackerad.

Matt svart lackerad ram GS450 scrambler
Här syns de små ljusa ”spåren” när ramen hanterats ett tag. Märken, inte repor. Men vi tycker inte att det stör på den här hojen. När vi sedan lackar bensintank och bakskärm med samma färgserie så lägger vi 2K matt klarlack på och då blir det förstås inga såna här märken.
Transalp-ram lackas mattsvart för Transcrambler
Transalp-ramen lackas mattsvart med Motip fälgfärg och 2K matt klarlack

Den andra ramen (Transalpen) lackar vi med en enklare matt svart (fälgfärg) som vi lägger 2K matt klarlack på. Den ytan blev hårdare/tåligare och får inga märken när den hanteras, men den är ju inte lika rått matt som ramen med kamouflagelacken.

Lackering av motorerna

Rengöring

Glasblästring är bra på aluminiumytor, tänkte vi. GÖR INTE DETTA! Vi täppte noggrant igen alla öppningar och glasblästrade glad i hågen. Snyggt blir det. Men dessa små rackarns glaskulor tränger in överallt! Det går i princip inte att täta igen hålen så att du kan vara helt säker på att inte få in glaskulorna i motorn!

Dessutom är kulorna grymt hårda, hårdare än aluminium – så de gör verkligen skada om de kommer in i motorn!

När jag såg hur de hade krupit in i utblåsens öppningar så förstod jag att jag måste öppna upp och blåsa ur topplocket. Nåja, det var bra ändå för ventilerna var väldigt sotiga och behövde slipas.

Men gör inte detta! Ska du blästra så använd soda. Det tar inte lika bra som glaskulor, men det är säkrare, och väldigt mycket lättare att städa bort ur garaget 🙂 De eländes glaskulorna hamnar överallt och kommer även senare in på andra ställen där du inte vill ha dem. Sodablästring blir det bara vatten av som du torkar bort med skurtrasan.

Vår GS450-motor rengjord och upphängd för lackering
Vår GS450-motor rengjord och upphängd för lackering

På Transalp-motorn tvättade vi först med fotogen, pensel och högtryckstvätt. Sedan med bromsrengöringsspray (såå praktiskt med trycket från dessa sprayflaskor) och sist med thinner.

Lackering och härdning

GS450-motorn som är luftkyld och förmodas bli varmare än vad vanlig motorlack tål, lackerade vi med Motip Heat Resistant matt svart (tål 800 grader).

Transalp-motorn är vätskekyld och känd för att inte bli varm. Så på den ville vi testa Biltemas motorlack (tål 150 grader).

Båda dessa färger ska härdas med värme. Bäst är förstås att köra igång motorn och låta den bli varm. Men det är inte speciellt praktiskt när man bygger om en hoj så totalt som vi gör. Motorn är ju lös och ska monteras in i en ram. Då behöver färgen va någorlunda härdad för att inte färgen ska skavas loss. Det får man göra med varmluftspistol. Varmluftspistolen ger väldigt varm luft, men det tar ändå en väldig tid att köra över hela motorn på ett sätt så att färgen blir riktigt härdad (ska va 160 grader i 30 minuter på varje del av motorn). Så räkna med att det tar tid! Frågan är om det går att få den genomhärdad med varmluftpistolen. Den går att få såpass härdad att du kan hantera den, men spill inte bensin på den innan den är helt härdad!

Tar du sönder motorn så kan du förstås passa på att lacka delarna separat och härda dem i en ugn.

Hur ser då dessa färger ut?

De ser båda bra ut! Motips värmebeständiga färg ger en lite melerad yta (klicka på bilderna nedan för förstoring) som är något mattare än Biltemas motorlack. Det är så marginellt så att det inte spelar någon roll. Biltemas är mycket billigare men har du en motor som blir varmare än 150 grader så skulle jag inte välja den. Den mattare ytan hos Motips färg passar grymt bra på vår supermatta GS450.

GS450-motor lackerad med Motip värmebeständig färg
(Klicka för närbild) GS450-motor lackerad med Motip värmebeständig sprayfärg
Biltemas motorlack på motorcykelmotor
Biltemas motorlack på Transalp-motorn. Ser mattare ut på den här bilden men det beror på ljuset. Skillnaden utseendemässigt mellan färgerna är obetydlig.
Hur motorfärgerna håller får vi återkomma om när hojarna körts lite. Har du frågor så skriv gärna en kommentar!
Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.