Inlägget gjort

Tips vid lackering av motorcykeltank: Täta med epoxi runt locket!

Jag är så glad att jag råkade höra det här tipset innan jag lackade två motorcykeltankar inom loppet av en vecka!

Jag hade lackat utan tanklock (självklart) och maskering så att även öppningen var lackerad. Men om man gör så och sedan lägger på klarlack, så kommer bensin att krypa i baslacken in under klarlacken och klarlacken kommer att flagna runt tanklocket. Aja baja!

motorcykeltank lackad för mycket
Här har jag lagt bas utan att maskera något runt tanklocket. Detta hade blivit katastrof! (Den grymt matta färgen är Motip Camouflage RAL6014)

Så jag fick göra om och göra rätt. Jag maskerade för att kunna slipa bort basen runt tanklocket utan att repa resten av lacken. Jag slipade såpass mycket att jag kunde lägga en sträng med epoxi som ligger mot plåtrent inåt, och mot lacken utåt. På så sätt har vi en säker barriär där bensin inte kan krypa in under lacken.

epoxi runt tanklocket
Här syns 1) maskeringen som gjorts för att slipningen inte skulle skada lacken, och 2) epoxisträngen som tätar mot plåtrent.

Nu är det klart för klarlack. Snacka om att jag fick veta detta i rätt tid! Då maskerar vi öppningen, för att behålla plåtrent där. Skarven där klarlacken får börja, blir mitt på epoxisträngen:

öppningen maskerad på motorcykeltank
Lägg märke till att maskeringen slutar mitt på epoxisträngen

Eller riktigt klart för klarlack var det inte på den här tanken. Den skulle ju få en logga också. En vän gjorde schablonerna åt mig. Antar att principen är densamma som när man skriver ut klistermärken, men här använder vi det som är runt omkring klistermärket istället. Den här loggan ska vara i två lager. Vi börjar lacka bakgrunden i matt svart (samma serie kamouflagefärg som resten av tanken).

motivlack logga på bensintank

När det svarta “RIDE” torkat maskerar vi på samma sätt för resten av loggan som lackeras i sand-beige kamuoflagefärg.

sand beige motivlack logga på bensintank

Sedan la vi många tunna lager 2K matt klarlack på det hela. Anledningen att vi la många tunna lager är att den här kamouflagelacken är av alkydbas, och risken finns att den reser sig när man lägger en akrylbaserad klarlack på den. Men med lite försiktighet funkade det hur bra som helst!

Resultatet? Det får du se i ett kommande blogginlägg 😉

6 reaktioner på ”Tips vid lackering av motorcykeltank: Täta med epoxi runt locket!

  1. Antar att I körde en primer innan den gröna grundlacken eller?

    1. Ja, epoxyprimer

  2. När Du säger “en sträng epoxy” vad är det för något som Du då har använt? (Produkten alltså)

    Mvh ´n Tomas

    1. Jag mins inte. Ett vanligt 2-komponents epoxylim.

  3. Tack för tipset – ska skriva något mer om det!

  4. Tackar för ett bra tips.

    Ang färgkombinationer.
    “-kamouflagelacken är av alkydbas, och risken finns att den reser sig när man lägger en akrylbaserad klarlack på den”
    Hade varit intressant att få lite mer info om hur ditt sortiment av primer,lack och färger fungerar ihop.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *