Självklart vill vi ha coolare ljuddämpare på vår scrambler. Och vi vill ha så tomt som möjligt där original luftfilter suttit, så det ersätts med små pod-filter.
Båda dessa modifieringar betyder att motorn får betydligt mer luft. Och eftersom blandningen mellan luft och bränsle måste vara rätt balanserad för att motorn ska gå bra, så måste vi bestycka om förgasarna med större munstycken.
Förgasarna vill man ändå skruva isär och rengöra på en gammal motorcykel, gärna också byta en del o-ringar och se över att insugsgummina inte blivit hårda.
Om bensin stått en tid i förgasarna så bildas det avlagringar som ger problem.
Vår hoj gick hyfsat bra när vi körde hem den efter köpet, förutom ett problem. När den blivit varm så varvade den typ 3000 varv på “tomgången”. Något hade hakat upp sig eller så var någon kanal halvt eller helt igensatt med smuts eller avlagringar.
Vi skaffade en ultraljudstvätt (en av de bästa investeringar vi gjort), plockade sönder förgasarna och körde delarna 20 minuter i tvätten.
O-ringarna runt pilotskruven och till dräneringsskruven behövde bytas. Så även insugsgummina.
Bestyckning av förgasare
Sen kommer det där med bestyckningen av vår Suzuki GS450. Det finns ingen formel som ger dig rätt bestyckning, men nedan är en generell lathund som kan ge dig en idé om var du kan börja. Observera att storlekarna är i steg om 2,5. Det betyder att när original huvudmunstycke är av storlek 117,5 så är +1 storlek = 120. +2 storlekar är 122,5 och så vidare. (Vi säljer huvudmunstycke som passar GS450 här.)
Ökning av storlek på huvudmunstycke
Huvudmunstycket bestämmer mängden bränsle på det högsta registret, från ca 3/4 gas till full gas. Räkna så här som utgångsläge:
- +1 för 4-2 avgassystem
- +2 för 4-1 avgassystem
- +2 för öppet avgassystem (inga ljuddämpare)
- +1 för sportfilter i original luftbox
- +1 om du borrar hål i original luftbox
- +3 om du byter till individuella luftfilter (pod)
- Addera ihop alla ökningar och dra sedan av 1 storlek.
Lågfartsmunstycke (pilot jet)
Lågfartsmunstycket bestämmer bränslemängden från 0 till ca 1/4 gaspådrag och finjusteras med bränsleskruven där sådan finns (sitter på förgasarhalsen på motorsidan). Räkna så här som utgångsläge:
- +1 för varje 3 steg ökning av huvudmunstycke.
Det här ger dig som sagt bara en väldigt grov gissning om var du ska börja. Köp hem några storlekar större och några mindre så du kan prova dig fram. Det är tråkigt att behöva betala mer frakt och väntan på fler munstycken för att du var snål från början. Munstyckena är inte så dyra.
Flytta trottelnålen
Trottelnålen reglerar i huvudsak registret mitt emellan lågfartsmunstycket och huvudmunstycket. Justeringen görs genom att flytta låsbrickan på flottörnålen. Om du flyttar ner brickan så hamnar nålen högre upp och motorn får mer bränsle.
Testa dig fram
När du kör igång så märker du snart om du prickat någorlunda rätt med bestyckningen.
- Får du den att gå någorlunda jämt?
- Smäller den mycket vid gassläpp?
- Svarar den på gaspådrag?
Finjusteringar av lågvarv görs med pilotskruven. På de flesta fyrtaktare styr den bränslemängden (sitter då på motorsidan av förgasaren) men ibland styr den luftmängden (sitter då på filtersidan). Ta reda på vad den styr på din hoj så du vet vad som händer när du skruvar på den.
Om du måste ha den utskruvad mer än 3 varv eller mindre än 1 varv så behöver du byta lågfartsmunstycke.
Justerbar distans för luftfiltrena
För att göra det enklare för oss så gjorde vi en distans mellan förgasare och podfilter med ett spjäll i för att kunna justera luftflödet. Distansen gör också att turbulensen blir något mindre. Principen förklaras lite utförligare här.
Distanserna gjorde vi av 50 mm avloppsrörsböj eftersom dessa passade precis på förgasarna. I dessa borrade vi in en lång skruv som vi svetsade en stor bricka på. Spjället vrids enkelt med en vingmutter.
Vi valde vinklade rör för att ge rätt snurr på luften. Eller. Nä. Vi bara tyckte det såg coolt ut att filtrena sticker ut lite på sidan av hojen.
Den här anordningen gjorde att vi bestämde att bara gå upp två storlekar på huvudmunstyckena och en storlek på lågfartsmunstycken.
Vi började med standardinställningen 1,5 varv ut på pilotskruven. Vi rörde inte flottörnålen. Spjället i distansröret fick vara stängt (så lite luft som möjligt) som utgångsläge.
Resultat?
Den går igång! En bra början! Men den får för lite på tomgång och lågvarv. Vi skruvar ut pilotskruven ett halvt varv och det räcker. Nu går den bra på lågvarv.
Den svarar bra på mellanregistret. Alltså kan flottörnålen få vara kvar där den är så länge.
Men när vi drar ut på E4:an och varvar ut så visar det sig att den får för lite på fullgas. Hem och beställa större huvudmunstycken alltså. Varför beställde vi inte fler från början! Nu beställer vi 1, 2 och 3 storlekar större, alltså storlek 125, 127,5 och 130.
När vi fått in rätt huvudmunstycken så blir nästa steg att läsa av tändstiften.
Uppdatering:
Har fått hem munstyckena och testat med ökad storlek ett steg i taget. Tack och lov är det väldigt enkelt att byta på dessa förgasare (Suzuki GS450 med Mikuni BS34). Det räcker med att ta loss dräneringspluggen i botten på flottörhuset. Där sitter nämligen huvudmunstycket. Tar max 5 minuter per förgasare. Gjorde en liten video för att visa:
Vi fick gå ända upp till storlek 130 innan vår scrambler varvade ut. Som sagt, det är bra att köpa fler munstycken än man tror att man behöver!
Nu går den som ett skott! 🙂 Läsa tändstift får vi göra en annan dag – nu ska det köras!
Var köpte du munstyckena? Har letat som en galning men hittar ingenstans 🙁
Hej Jonathan! Jag kan ha några kvar på hyllan men är bortrest den här veckan så jag hinner inte kolla förrän nästa vecka. Stället där jag köpt in dem har slutat med munstycken. Mvh Niclas
Tjo, vilken ultraljudstvätt använder ni?
En 6-liters köpt på Kjell. “Dibotech Ultraljudstvätt med värmare 300 W”. Köpte den på rekommendation av en MC-kille och är mycket nöjd.