Inlägget gjort

Ny tank och ny form på bakramen

Efter att ha hämtat mig från den klantiga felbeställningen av en GN250-tank, beställdes istället en tank från en GS450T från USA via eBay. T-tanken är droppformad till skillnade från den mer caféracerinspirerade S-tanken. Gjorde ett kap faktiskt och fick en tank med dålig lack men utan bucklor.

Ny tank och svetsning av hoop
Tanken från GS450 T är droppformad och passar bättre för det klassiska utseende vi är ute efter. Vår originaltank såldes till ett caféracer-bygge. Här håller den nya bakramen på ta form.

Med den “nya” tanken och sätet på plats kunde vi måtta in var den rundade böjen på bakramen skulle sitta, det som på engelska kallas hoop.

Hoopen är lite knepig att få till om man inte har de rätta verktygen. Vi sparade tid och köpte en färdig hoop den här gången. För att få en lite uppkäftigare look baktill så böjde vi den uppåt bakom stötdämparna.

När vi ändå höll på med den delen så borrades hål för blinkersen. Bulten på blinkersen nådde inte ända igenom stötdämparfästet såpass att muttern skulle gå att få dit, så därför gängade jag det inre hålet så att blinkersen vrids fast och säkras med loctite. Funkade bra!

Hur går det med ditt bygge? Kommentera gärna!

2 reaktioner på ”Ny tank och ny form på bakramen

  1. Hej,

    Passade GS 450 T tanken utan modifikation?
    Jag har ett liknande projekt och vill inte ha S-tanken.

    1. Hej Per! Ja, inga problem med passformen, däremot så får du fixa något nytt sätt att skruva fast den framtill.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *