Vi som bygger scrambler är ofta på jakt efter den bensintank som ger rätt linjer och själ till bygget. Utmaningen är att den bensintank vi hittar ofta stått oanvänd några år, och sällan har den stått fylld med bränsle. Inte är det ovanligt att den stått i ett fuktigt utrymme, eller ännu värre – med kondensvatten i!
Det luriga är att rosten kanske inte märks så mycket när du monterar tanken. Men när du häller i bensin och börjar köra, då lossnar rostflagorna och sätter igen bensinfiltret – eller ännu värre – förgasaren.
Så det kan vara väl investerad tid att avrosta tanken innan du börjar använda den.
Hur avrostar man bäst bensintanken?
Här ska du få fyra steg till en ren bensintank:
1. Riv rent
Börja med att riva loss löst sittande rost med en rivbehandling. Släng i en massa skruvar, spik och annat rivigt. Vill du få extra tryck kan du slänga i någon näve makadam-grus. Skaka sedan tanken så länge du orkar, så att lös rost nöts bort.
Sen kan det va lite klurigt att få ut skruvarna igen när du skakat färdigt, beroende på hur tanken är konstruerad. Med lite tålamod så brukar man få ut allt till sist 🙂
2. Frät rent
Nästa steg är att hälla i citronsyra i tanken. Citronsyra hittar du i större förpackning på exempelvis Ö&B. Ta ungefär 0,5 – 1 dl pulver per liter vatten. Se till att du har så mycket citronsyra att du kan fylla tanken full – du vill att syran ska få göra sitt jobb i ca 12 timmar, och det kan va jobbigt att stå och skaka så länge…. Som sagt, låt den stå över natten och lite till innan du tömmer ur syran.
3. Få bort och neutralisera syran
Nu måste du få bort all syra – annars kommer tanken att rosta värre än innan. Börja med att skölja tanken ordentligt med varmt vatten. Sedan fyller du tanken med vatten 3-4 matskedar målarsoda. Har du inte det hemma så kan du ta maskindiskmedel. Detta blir en basisk lösning som neutraliserar resterna av syran som bitit sig fast i metallytan. Låt det stå några timmar och skölj sedan med vatten igen.
4. Torka ur allt vatten
Det sista steget är att du måste få bort all fukt ur tanken. Det finns förstås många bra sätt att torka, exempelvis genom att hetta upp tanken tillräckligt länge. Men det kan va svårt att få ur all fukt ur alla tankens skrymslen ändå. Ett bra knep är därför att hälla en dryg halvliter i E85 i tanken och skaka om. Etanol drar nämligen ur vattnet rätt effektivt. Sen tömmer du ut etanolen på lämpligt ställe.
Till sist, fyll nu upp tanken med bensin, och håll den vältankad när du ställer undan den, så att du inte låter kondens bildas i tanken igen.
Over to you: Klart för skak!
Det har gått många år sedan sista kemilektionen på gymnasiet och det mesta är glömt. Så när du skriver saltsyra i samma mening som citronsyra är jag osäker på om jag missat något – tex att citronsyra bildar saltsyra ihop med vatten – eller om du råkat röra ihop det? Tack i övrigt för en mycket bra instruktion – tror jag har Sveriges rostigaste Hondatank.
Hej Ulf! Ja det såg konstigt ut. Jag får väl skylla på någon autocorrect eller nåt 🙂 Nu är det ändrat till “syran”. Tack att du uppmärksammade det! /Niclas
Tips att få ut alla skruvar o spik som finns kvar i tanken. Biltema har en kombinerad magnet o gripklo. Magneten är stark. Du får in magneten i tanken. Vips , det är bara att lyfta ut. Går på en minut!
Magneten biter inte på makadamgrus!!
Bra tips, tack!