Inlägget gjort

Lämpligt objekt för en scrambler

Vad är ett lämpligt objekt för en scrambler?

Ja, talar vi om en riktig scrambler, och inte bara något som ser tufft ut, så vill vi ha en lätt och smidig hoj med hyfsat bottendrag. Helst en enstånka, den är ju smidigast. Men urvalet ökar om vi kan kompromissa och tänka oss två cylindrar. Dessutom får vi förstås lite mer muskler. Men även mer vikt.

Sen ska den förstås se retro ut. Det betyder dubbla bakstötdämpare – inte singeldämpare som nyare hojar har.

Har den snygga linjer från början blir förstås jobbet mindre. En bra bränsletank (retrostil, smidig och slanka linjer utan konstigheter baktill där nytt säte ska ligga mot) är förstås ett stort plus, men tanken kan bytas ut.

Vill du ha en extremt strippad scrambler – sök en som är äldre än 1975 – då behöver du inte ha blinkers.

Vill du ha större frihet när du väljer blinkers (blir br mycket roligare) så försök hitta en hoj som äldre än 1986. Från 1986 och framåt måste nämligen blinkers vara typgodkända, vilket begränsar urvalet och utformningen på blinkers rejält.

Sen beror det förstås på hur länge man vill vänta på att det perfekta scramblerobjektet ska dyka upp. Jag var inte villig att vänta så länge – jag ville bygga under min andra semester i augusti.

Jag gjorde en önskelista som såg ut så här. Under varje siffra listade jag objekt som var tillgänliga på Blocket. På så sätt kunde listan hjälpa mig välja lämpligaste scramblerobjekt.

  1. Rak ram, klassisk tank, stålfälgar
  2. Rak ram, klassisk tank
  3. Rak ram, fel tank
    • Honda CB400 -82
    • Suzuki GS450S -81
  4. Konstig ram, rätt tank
    • Yamaha XS400 -82a – snygg men bara 27kw
    • Kawasaki 400ltd, Z400- snygg men bara 27kw
    • Suzuki GS450L -81 – mer hk och bättre moment

Mitt val blev en Suzuki GS450 S 1981 som gått bara 2600 mil.

Vårt scramblerobjekt: En Suzuki GS450 S från 1981.
Vårt scramblerobjekt: En Suzuki GS450 S från 1981 i fint skick.

Allt var rätt utom tanken som är lite för klumpig och “modern” tycker jag. Så en ny tank beställdes direkt. Den har jag inte fått ännu.

Hojen var helt original och jag funderade både en och två gånger om den var för skadlig att bygga om. Jag bestämde mig för att bygga om men behålla alla originaldelar och försöka att se till att den går återstålla till original. Det senare visade sig vara lite svårt. Återkommer till det.

Gjorde en järv satsning och åkte tåg från Uppsala till Vetlanda, köpte hojen, bytte olja och filter på plats och körde sedan hem den samma dag – en tur på ca 45 mil. Rekommenderas inte som halvdagstur på en veteranmotorcykel som är byggd för mindre personer. Men hojen gick bra!

Del 3: Nytt styre krävde längre bromsslang

💬 Diskutera inlägget i Facebook-gruppen Vi som bygger scrambler
eller kommentera nedan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *