Inlägget gjort

Inspiration: 7 klassiska scramblers från 60-talet

Har just skrivit en bloggpost om scramblerns historia, och när jag kom fram till 60-talet så insåg jag att just den här delen behövde en egen post, så jag börjar med den.

60-talets klassiska scramblers

Det byggdes förstås många scramblers enbart för tävling, som inte fick köras på gatan. Men det är roligt att se hur scrambler-trenden fick genomslag även på gatuplanet, precis som det är idag. De scramblers som vi lyfter fram här var dock inte bara gatuhojar med scrambler-look. Dessa var vinnare även på tävlingsbanan.

Motorcyklarna vi tittar på är:

Husqvarna 282 Silverpilen

Vi börjar med en svensk, inte bara för patriotismens skull, utan för att den ligger först kronologiskt. Egentligen är det här en 50-talshoj, men Silverpilen var stor långt in på 60-talet, så den passar absolut in i vår lista.

Silverpilen var en oerhörd succé, både bland ungdomarna på gatan och i tävlingsspåren. Husqvarna kan i sin broschyr från 1960 skryta med att de vunnit nio tävlingar av tio med Silverpilen. Framgången berodde framför allt för att den var oerhört lätt (tjänstevikt under 75 kg) och före sin tid i många konstruktionsdetaljer, men också för att den var otroligt snygg. Den kom redan 1955 och såldes i 11 000 exemplar fram till 1965. Den hade en 175 cc tvåtaktsmotor som utvecklade 9,5 hk vid 6000 varv. Och visst är den vacker!

Triumph TR6 Trophy

Triumph TR6 Trophy tillverkades 1956 till -73. Den gjordes i många olika modeller, både för gata och offroad. TR6B, som kom 1959 och TR6C, som kom 1961, var scramblers med höga avgasrör.

Många scramblertävlingar vanns med TR6:an, och den var en av filmstjärnan och racerföraren Steve McQueens favoritmotorcyklar.

Steve McQueen med sin Triumph TR6 scrambler
Steve McQueen med en av sina Triumph TR6 scramblers, denna med ett ovanligt 2-1 system. Vackert, eller hur?

TR6-orna hade en 2-cylindrig fyraktsmotor på 650 cc som utvecklade mellan 34 och 46 hk.

BSA C15T Trials

C15 var BSA:s första fyrtaktare med blockmotor och tillverkades åren 1958 till -67. Motorn hade 249 cc och 15 hk. 1959 tog man fram en version med högre markfrigång för Trials, C15T. Med denna vann Jeff Smith en rad tävlingar 1960-1962. Sedan började man experimentera med att sätta i den större B40-motorn på 343cc i C15T-ramen. Med den vinner Jeff Scottish Six Days 350cc Cup år 1963. Man borrar sedan upp den till 441 cc, och med denna toktrimmade C15T vinner Jeff motocross-VM i 500-kubiksklassen både 1964 och 1965. Den motorcykeln fick benämningen BSA C15T Trials Cat, och blev föregångaren till fabrikshojen BSA B44 Victor Scrambler som kom 1966, och som ser nästan precis ut som C15T.

BSA C15T Trials årsmodell 1963
En BSA C15T Trials av årsmodell 1963

Yamaha 250 Ascot Scrambler

Före 60-talet dominerade fyrtaktarna tävlingarna. Men på 60-talet invaderades både Europa och USA av japanska 2-taktare. Yamaha 250 Ascot Scrambler var inspirerad av (och egentligen designad för) amerikanska flat-track tävlingar, men kallades för scrambler (läs här om skillnaden mellan scrambler och flat tracker). Man klämde ur hela 35 hästkrafter ur denna 250 cc tvåtaktare. Den visade sig dock vara lite svårhanterlig på tävlingsbanorna på grund av sin vassa motor och korta hjulbas. Men den var vacker att se på. Den producerades 1962-67 och är sällsynt idag.

Honda CL77 305 Scrambler

Honda CL77 var en fantastisk skapelse som tillverkades 1965 till -67. Den hade en tvåcylindrig fyrtaktare på 305 cc och 28 hk. Skruva på ljudet och lyssna till sången av denna underbara CL77 från 1965:

BSA Firebird Scrambler

BSA byggde ett antal dual sport motorcyklar på 60-talet. Det var inte bara de europeiska scrambler-tävlingarna som behövde motorcyklar, utan tillverkarna behövde även förse den amerikanska trenden dessert racing med passande maskiner. BSAs svar på denna efterfrågan var BSA Hornet (1964-67) och BSA Wasp (1966). BSAs sista scrambler, BSA Firebird (1968-72), blev den bästa av dem. Men tyvärr misslyckades man med marknadsföringen, så den blev ingen försäljningssuccé. Och en scrambler var den egentligen bara åren 1968-69. 1970 hade den förvandlats till en standard gatuhoj.

Honda CL350

1968 var det dags för en efterträdare till Honda CL77. Efterträdare blev Honda CL350. Här kan man invända att CL350 inte var så mycket till tävlingsmaskin. Den kallades för en Street Scrambler. Men den måste ändå nämnas bland klassikerna eftersom det blev en av de största försäljningsframgångarna bland 60-talets scramblers. Även här var det fråga om en tvåcylindrig fyrtaktare, den här gången med 324 cc och 33 hk.

Saknar du någon av 60-talets scrambler-klassiker? Skriv en kommentar! Men innan du tycker att jag borde haft med Monark/Lito och Matchless Metisse så vill jag förklara att jag hållit mig till scramblers som gjordes i gatuversioner.

En reaktion på ”Inspiration: 7 klassiska scramblers från 60-talet

  1. Fy Fan altssåååå man får ju STÅPÄLS av att höra sången från Hondan i Youtube filmen här på sidan..
    Såååå goa hojar ni visar här!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *