Inlägget gjort

Skillnaden mellan nya m.unit basic och m.unit v.2 – kan man köpa den gamla?

Vi har just lagt vår första beställning på motogadgets nya m.unit basic som ersätter förra versionen m.unit v.2. Jag ser att en del svenska återförsäljare skriver “senaste modellen” om v.2 – jag förstår att de bara är sena med att uppdatera sina hemsidor men det är trots allt vilseledande då den senaste versionen alltså heter m.unit basic och är en helt ny, eller åtminstone en radikal vidareutveckling av den gamla modellen v.2.

Vad är skillnaden?

Eftersom en del leverantörer fortfarande har gamla v.2 på sina hyllor och det kan vara frestande att spara ett par hundra på att köpa den, så tänkte jag att det är på sin plats att skriva en liten jämförelse, så du vet vad du köper.

Antalet kretsar och nya triggers

m.unit basic har 10 kretsar, medan v.2 har 8 kretsar. Här är en översikt över utgångarna:

m.unit basic

m.unit v.2

Aux 2 Turn R
Aux 1 Start
Ignition Horn
High beam Turn L
Light Light Lo
Brake Light Hi
Horn Brake
Turn R Aux
Turn L
Start

Dessutom har basic en ingång för Kill och en för Stand (stopp vid utfällt sidostöd).

Bättre anslutningsterminaler

Kopplingsplintarna är förbättrade på m.unit basic och mer anpassade för ändamålet. In-sidans terminaler som hanterar låga strömmar är gjorda för tunna ledningar, medan ut-sidans terminaler är gjorda för grova ledningar, vissa grövre än andra. De flesta är gjorda för max 1,5 mm² ledning (10A), medan dessa terminaler är mer tilltagna:

  • Aux 2 har 2 terminaler för 2,5 mm² ledning, totalt max 20A
  • Aux 1 har 1 terminal för 2,5 mm² ledning, max 20A
  • Start har 2 terminaler för 2,5 mm² ledning, max 50A

Det är nästan så att man kan tänka sig att det kan funka att starta en mindre motorcykel direkt från dessa 50A utgångar. Inte avsett för det dock. Tanken är att du ska dra den här utgången till startrelä eller selenoid. Men det är bra att den är väl tilltagen.

anslutningsterminaler på m-unit basic
anslutningsterminalerna på m.unit basic

V.2 hade skruvterminaler. Terminalerna på basic öppnas/kläms igen med hjälpa av en liten orange knapp som manövreras med en liten skruvmejsel. Lite enklare att hantera på basic alltså.

Dessutom är terminalerna utbytbara på m.unit basic. På den gamla v.2 så går de inte byta, om du nu skulle råka dra sönder en anslutning.

En detalj som man kan undra över, är varför designfolket på motogadget har valt att låta ledningarna anslutas uppåt på de nya modellerna basic och blue. Om någon kan upplysa mig så är det välkommet.

Basic kan uppgraderas till blue

En rolig detalj är att m.unit basic kan uppgraderas till att bli en blue. Skillnaden mellan basic och blue är att blue styras via Bluetooth LE. Det betyder att du kan starta motorcykeln med Keyless-Go och parkoppla din m.unit med din smartphone, där du med m.ride-appen kan konfigurera din m.unit, köra diagnoser, felsökning med mera.

För uppgradering måste du skicka din m.unit till motogadget i Tyskland. Uppgraderingen tar ca 2 veckor och kostar ca 120 Euro plus frakt.

Sammanfattning

Allt detta sammantaget så måste man nog säga att skillnaden mellan m.unit basic och m-unit v.2 är ganska stor. Den största skillnaden är förstås att basic can uppgraderas till att bli en blue. Bara den möjligheten är jag beredd att betala de ca 200 kronor mer som en basic kostar än att köpa en föråldrad v.2 från någon lagerhylla.

Vad säger du? Kommentera gärna!

Du kan köpa din m.unit basic med snabb leverans här →

2 reaktioner på ”Skillnaden mellan nya m.unit basic och m.unit v.2 – kan man köpa den gamla?

  1. Det låter väldigt konstigt ” om du nu skulle förolyckas och dra sönder en anslutning”. Förolyckas gör man när man dör. Annars har man eller har haft en olycka.

    Mvh Dennis

    1. Tack Dennis, det är ändrat 🙂 Har du använt m.unit?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *