Inlägget gjort

Är det rimligt att försöka bygga scrambler så att motorcykeln går att återställa till original?

utskjuten för ankstjärten bak på motorcykeln

Jag tänkte när jag körde igång scrambler-bygget att jag skulle försöka bygga på sådant sätt att motorcykeln skulle gå att återställa till original om man så skulle vilja i framtiden. En dag kan ju originalet vara mer värd än scramblern, resonerade jag. Därför bestämde jag mig direkt för att plocka bort bensintanken och skaffa en…

Read more

Inlägget gjort

Har lindat avgasrören med avgasbandage – här är några tips hur man gör

Hur lindar man avgasrör med avgasbandage?

Något som blivit nästan obligatoriskt på en scrambler eller caféracer är att man lindar avgasrören med avgasbandage. De flesta gör det nog bara för att det ser tufft ut och hör till. Men det finns absolut funktionella fördelar. Fyra fördelar med avgasrörsbandage Den ursprungliga tanken med avgasrörsbandage är att isolera avgasrören för att behålla värmen…

Read more

Inlägget gjort

11 saker du inte tänker på när du planerar ditt scrambler-bygge

Överaskningar i scramblerbygget

En del av tjusningen med att bygga en scrambler är alla överraskningar som kommer nerefter vägen. Även om du tror att du planerat allt in i minsta detalj, så lovar jag dig att det finns saker du inte tänkt på. Åtminstone inte vid första bygget. Här är några av de saker vi inte tänkte på…

Read more

Inlägget gjort

Ny tank och ny form på bakramen

Ny tank och svetsning av hoop

Efter att ha hämtat mig från den klantiga felbeställningen av en GN250-tank, beställdes istället en tank från en GS450T från USA via eBay. T-tanken är droppformad till skillnade från den mer caféracerinspirerade S-tanken. Gjorde ett kap faktiskt och fick en tank med dålig lack men utan bucklor. Tanken från GS450 T är droppformad och passar…

Read more

Inlägget gjort

Ajaj, nya bensintanken passade inte alls. Hoppas brorsans passar.

Bensintanken passade inte

Har väntat länge på bensintanken från en Suzuki GN250 som jag trodde skulle passa på min GS450. Okej, det var klantigt av mig att inte kolla bättre innan. Borde ha varit självklart. Bensintank från Suzuki GN250 Ramen kräver cirka 14 cm tunnel i tanken. GN250-tankens tunnel är bara 8,5 cm. GS450 ram under tanken Undersidan…

Read more

Inlägget gjort

Nytt styre krävde längre bromsslang = svårt att hitta men oj vad Speeding levererade snabbt!

bromsslang från Speeding

Originalstyret på GS450 är alldeles för litet för en scrambler tycker jag. Jag vill ha lite crosskänsla. Så på med ett 80cm styre, dessutom lite högre än originalet. Här kommer en av alla dessa roliga överaskningar som man inte tänker på när man planerar: Med nytt styre hamnar varjrar och ledningar längre bort från ramen…

Read more